ما فقط سعی نمی کنیم مردم را تشویق کنیم برنامه نویسی کودکان تا توسعه دهندگان شوند. سوفی دین، رئیس Code Club Pro که امسال جلسات آموزشی را برای معلمان برگزار کرده است، میگوید: ما سعی میکنیم کودکان را تشویق کنیم تا خلاق شوند.
«در سطح ابتدایی، به کودکان کمک میکند تا بیان کنند و منطقی فکر کنند: زمانی که آنها شروع به تجزیه و تحلیل آنچه در حال وقوع است، میتوانند پیشبینی کنند که چه اتفاقی قرار است بیفتد. این در مورد این است که تقریباً مانند یک مهندس به اطراف خود نگاه کنید که چگونه چیزها ساخته می شوند."
بیل میچل، مدیر آموزش BCS، با اشاره به اینکه کودکان از زبان برنامه نویسی Scratch برای ساختن انیمیشن برای نوشتن خلاقانه خود استفاده می کنند، می گوید: "اگر محاسبات را آموزش دهید و آن را به درستی انجام دهید، می توانید به کودکان کمک کنید تا یادگیری خود را در سواد خواندن و حساب کردن توسعه دهند." که مطالعه الگوریتم ها می تواند به درک آنها از ساختار جمله کمک کند.
از نظر من، ایده اصلی محاسبات این است که برای حل یک مشکل باید یک کامپیوتر تهیه کنید: باید یک الگوریتم، مجموعه ای از دستورالعمل ها را ارائه دهید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، هر زمان که به عنوان تیم برای هر نوع پروژه ای کار می کنید، این یک مهارت بسیار ارزشمند است.
«همچنین به موضوعات دیگر فکر کنید. وقتی برنامه نویسی کودکان فیزیک یاد می گیرید به فیزیک فکر می کنید. اما وقتی محاسبات را یاد می گیرید، به فکر کردن فکر می کنید. درباره نحوه عملکرد تفکر شما باید سعی کنید تصور کنید که چگونه این کامپیوتر قرار است کاری برای شما انجام دهد. مهارت های قابل انتقال زیادی وجود دارد.»
فرزند شما چه چیزی یاد ایرانیان سایبرخواهد گرفت؟
سه مرحله مجزا برای برنامه درسی محاسبات جدید وجود دارد:
مرحله کلیدی 1 (کودکان 5-6 ساله): کودکان یاد خواهند گرفت که الگوریتم ها چیست، که همیشه شامل رایانه نمی شود. وقتی معلمان به عنوان "مجموعه ای از دستورالعمل ها" توضیح داده می شوند، ممکن است این ایده را با استفاده از دستور العمل ها یا با شکستن مراحل روتین صبحگاهی کودکان توضیح دهند. اما آنها همچنین برنامه های ساده خود را ایجاد و اشکال زدایی می کنند، مهارت های استدلال منطقی را توسعه می دهند و اولین گام های خود را در استفاده از دستگاه ها برای "ایجاد، برنامه نویسی کودکان سازماندهی، ذخیره، دستکاری و بازیابی محتوای دیجیتال" برمی دارند.
مرحله کلیدی 2 (7-11سالها): کودکان دبستانی کمی بزرگتر برنامههای پیچیدهتری را با اهداف خاص ایجاد و رفع اشکال میکنند و با مفاهیمی از جمله متغیرها و «توالی، انتخاب و تکرار در برنامهها» آشنا میشوند. آنها همچنان در حال توسعه مهارت های استدلال منطقی و یادگیری استفاده از وب سایت ها و سایر خدمات اینترنتی خواهند بود. و در استفاده از دستگاهها برای جمعآوری، تجزیه و تحلیل و ارائه دادهها و اطلاعات تمرین بیشتری وجود خواهد داشت.
مرحله کلیدی 3 (11 تا 14 سال): هنگامی که کودکان وارد دبیرستان می شوند، از دو یا چند زبان برنامه نویسی - "حداقل یکی از آنها متنی" - برای ایجاد برنامه های خود استفاده می کنند. مدارس و معلمان در انتخاب زبان های خاص و ابزارهای کدگذاری آزاد برنامه نویسی کودکان خواهند بود. دانش آموزان منطق ساده بولی (مثلاً عملگرهای AND، OR و NOT)، کار با اعداد باینری و مطالعه نحوه کار سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر با یکدیگر را خواهند آموخت.
در تمام این سطوح، کودکان همچنین در مورد امنیت رایانه و اینترنت، از جمله نحوه گزارش نگرانیهای مربوط به «محتوا یا تماس» به صورت آنلاین، مطالعه خواهند کرد. تفکیک کامل تغییرات را می توانید در اینجا مشاهده کنید.
چگونه معلمان برای این کار آماده شده اند؟
مانند هر تغییر عمده در برنامه درسی، معلمان در انتهای برنامه درسی قرار برنامه نویسی کودکان خواهند گرفت. این شامل دهها هزار معلم دبستان میشود که ممکن است در برنامهنویسی جدید باشند و وظیفه آموزش آن را به دانشآموزان خود داشته باشند.
ما فقط سعی نمی کنیم مردم را تشویق کنیم برنامه نویسی کودکان تا توسعه دهندگان شوند. سوفی دین، رئیس Code Club Pro که امسال جلسات آموزشی را برای معلمان برگزار کرده است، میگوید: ما سعی میکنیم کودکان را تشویق کنیم تا خلاق شوند.
«در سطح ابتدایی، به کودکان کمک میکند تا بیان کنند و منطقی فکر کنند: زمانی که آنها شروع به تجزیه و تحلیل آنچه در حال وقوع است، میتوانند پیشبینی کنند که چه اتفاقی قرار است بیفتد. این در مورد این است که تقریباً مانند یک مهندس به اطراف خود نگاه کنید که چگونه چیزها ساخته می شوند."
بیل میچل، مدیر آموزش BCS، با اشاره به اینکه کودکان از زبان برنامه نویسی Scratch برای ساختن انیمیشن برای نوشتن خلاقانه خود استفاده می کنند، می گوید: "اگر محاسبات را آموزش دهید و آن را به درستی انجام دهید، می توانید به کودکان کمک کنید تا یادگیری خود را در سواد خواندن و حساب کردن توسعه دهند." که مطالعه الگوریتم ها می تواند به درک آنها از ساختار جمله کمک کند.
از نظر من، ایده اصلی محاسبات این است که برای حل یک مشکل باید یک کامپیوتر تهیه کنید: باید یک الگوریتم، مجموعه ای از دستورالعمل ها را ارائه دهید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، هر زمان که به عنوان تیم برای هر نوع پروژه ای کار می کنید، این یک مهارت بسیار ارزشمند است.
«همچنین به موضوعات دیگر فکر کنید. وقتی برنامه نویسی کودکان فیزیک یاد می گیرید به فیزیک فکر می کنید. اما وقتی محاسبات را یاد می گیرید، به فکر کردن فکر می کنید. درباره نحوه عملکرد تفکر شما باید سعی کنید تصور کنید که چگونه این کامپیوتر قرار است کاری برای شما انجام دهد. مهارت های قابل انتقال زیادی وجود دارد.»
فرزند شما چه چیزی یاد ایرانیان سایبرخواهد گرفت؟
سه مرحله مجزا برای برنامه درسی محاسبات جدید وجود دارد:
مرحله کلیدی 1 (کودکان 5-6 ساله): کودکان یاد خواهند گرفت که الگوریتم ها چیست، که همیشه شامل رایانه نمی شود. وقتی معلمان به عنوان "مجموعه ای از دستورالعمل ها" توضیح داده می شوند، ممکن است این ایده را با استفاده از دستور العمل ها یا با شکستن مراحل روتین صبحگاهی کودکان توضیح دهند. اما آنها همچنین برنامه های ساده خود را ایجاد و اشکال زدایی می کنند، مهارت های استدلال منطقی را توسعه می دهند و اولین گام های خود را در استفاده از دستگاه ها برای "ایجاد، برنامه نویسی کودکان سازماندهی، ذخیره، دستکاری و بازیابی محتوای دیجیتال" برمی دارند.
مرحله کلیدی 2 (7-11سالها): کودکان دبستانی کمی بزرگتر برنامههای پیچیدهتری را با اهداف خاص ایجاد و رفع اشکال میکنند و با مفاهیمی از جمله متغیرها و «توالی، انتخاب و تکرار در برنامهها» آشنا میشوند. آنها همچنان در حال توسعه مهارت های استدلال منطقی و یادگیری استفاده از وب سایت ها و سایر خدمات اینترنتی خواهند بود. و در استفاده از دستگاهها برای جمعآوری، تجزیه و تحلیل و ارائه دادهها و اطلاعات تمرین بیشتری وجود خواهد داشت.
مرحله کلیدی 3 (11 تا 14 سال): هنگامی که کودکان وارد دبیرستان می شوند، از دو یا چند زبان برنامه نویسی - "حداقل یکی از آنها متنی" - برای ایجاد برنامه های خود استفاده می کنند. مدارس و معلمان در انتخاب زبان های خاص و ابزارهای کدگذاری آزاد برنامه نویسی کودکان خواهند بود. دانش آموزان منطق ساده بولی (مثلاً عملگرهای AND، OR و NOT)، کار با اعداد باینری و مطالعه نحوه کار سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر با یکدیگر را خواهند آموخت.
در تمام این سطوح، کودکان همچنین در مورد امنیت رایانه و اینترنت، از جمله نحوه گزارش نگرانیهای مربوط به «محتوا یا تماس» به صورت آنلاین، مطالعه خواهند کرد. تفکیک کامل تغییرات را می توانید در اینجا مشاهده کنید.
چگونه معلمان برای این کار آماده شده اند؟
مانند هر تغییر عمده در برنامه درسی، معلمان در انتهای برنامه درسی قرار برنامه نویسی کودکان خواهند گرفت. این شامل دهها هزار معلم دبستان میشود که ممکن است در برنامهنویسی جدید باشند و وظیفه آموزش آن را به دانشآموزان خود داشته باشند.